Rätt ska va Rätt

Läste precis detta på Kissies blogg där hon hade gjort en "detta händer aldrig" lista.


"Estetiska linjen anses vara för smarta..

Bild, teater och musik.. Ja, visst är det en linje för dom smarta allt! Dom som inte har tid att lägga ner dyr hjärverksatad på mattematik, lösa problem och lära sig om samhället vi lever i.. Sånt är ju inte det som betyder någonting! Att kunna uttrycka sig genom bilder är ju så mycket bättre och det har absoulut mer värde.. *host*"




Jag har Aldrig kommenterat hennes blogg men när hon skriver såhär om estet så måste jag bara skriva emot även om hon inte kommer läsa det.

Jag kunde lika väl ha gått på samhäll som mina bästa vänner gjorde, men om jag hade gjort det hade jag inte alls haft så bra betyg som jag har idag (även om det inte är toppbetyg). Hon verkar inte fatta att alla inte kan koncentrera sig på t.ex en historia lektion, alla har inte lätt för at plugga till ett prov, alla har inte lätt för matte. Själv har jag alltid fått gå special matte bara för jag inte kan fatta det, det går inte. Nu låter som om jag är en sån där bråkstake som struntar i skolan, men om nån skulle se mig första gången skulle den personen tro att jag var en plugghäst, helt klart. Jag varken röker,dricker eller festar. Men endå har jag svårt med dom "vanliga" ämnena.

Jag hade även en i min klass som lider av dyslexi, varje lektion där man var tvungen att läsa så fick nån läsa högt för honom för han har så svår dyslexi, eller skriva åt honom. Jag minns att han berättade att när han gick i 7:an så började han teckna sina känslor, han "skrev" kan man säga, fast på sitt sett genom att måla och skapa.

Nu i estet så blev han lite känd i skolan, alla gillade honom och hans målningar även hans historia med dyslexin.
På studentdagen när alla stipendier delades ut, så fick han ett stipendie. Alla i hela aulan vrålade, klappade händerna och var såå glada för honom.

Om han inte hade gått estet hade han aldrig ha fått det där stipendiet, eller varit den han är nu.

Så först av allt vem har sagt att estet anses vara för dom smarta
? Väldigt många i min klass hade mvg och vg i alla ämnen, men många hade svårt i dom vanliga ämnena och ville hellre hålla på med händerna och skapa. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde på estet.Och jag är så glad att jag gick där och inte en linje som jag skulle vantrivas i!

Tycker att hon borde tänka liite längre innan hon skriver, tack vare estet så får folk med olika koncentrations problem, eller dyslexi som min vän, bra betyg och kan faktiskt göra nått med livet. Dom får även självförtroende genom beröm som dom kanske aldrig fått innan.


 
Strawberry fields forever-Across the universe (spola till 1:45)

Kommentarer
Postat av: Douglas Berkö

Hej!



Kul blogg! Tävling på min, kika gärna in!



Vill du förresten ha fler besökare på din blogg? Jag hittade två sidor som går ut på att man tipsar andra som registerar sig, så får båda två träffar! Testa du med, funkar kanon! http://www.viraltrafik.se/?douglasberko http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=douglasberko



MVH Douglas, d.berkö

2009-08-19 @ 22:42:47
URL: http://dberko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0