Lax med rotsaker!

Tänkte dela med mig av ett recept som jag verkligen gillar!

2pers (öka med allting för fler personer)
Ugn-225´

2 laxar
olja
4 potatisar
3 morötter
(ta med mer rotsaker om du vill)
salt
peppar
citron

Sås
1½ dl gräddfil (eller mer)
salt
peppar
apelsinjuice
citron
honung
pepparrot på tub

Sätt på ugnen. Skala och skär rotsakerna i bitar lägg dom på en plåt med olja i (oliv) salta peppra. sätt in i ugnen.
Ta laxen och salta/peppra den ta på även lite citronsaft. Ta en stekpanna häll på rapsolja och vänta tills pannan blivit varm, lägg i laxen och stek 2min på vardera sida, kolla så den är genomstekt. Börja med såsen, häll i gräddfil i en skål, salta peppra efter behov, häll i ca 1 tsk apelsinjuice (färsk) lite mindre citronsaft ,½ tsk honung och ½tsk pepparrot. Blanda smaka av och ta i mer av det du vill ha om det fattas nått! Rotsakerna får du då och då ta ut och röra om så dom inte fastnar i botten, dom är klara när dom fått färg och är mjuka!

Smaklig måltid!

Fisk i ugn med rotfrukter
Bild från Arla, den närmaste bilden jag kunde hitta!

Kommentarer
Postat av: stina

mm, vad gott det lät.

2009-01-23 @ 13:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0