Mumsig Sås

Gjorde en god sås idag till maten, är egentligen en svampsås, men vi hade ingen svamp, så det blev utan. Lika gott det med:)

ca 4port

ca 300g kantareller el annan svamp (går utan också somsagt)
0,5 st gul lök
100g smör
2dl vatten
0,5dl kalvfond (nu när jag inte hade svamp tog jag hälften kalv fond och hälften kantarellfond)
1msk balsamvinäger
3dl grädde
1msk tryffelolja (har jag skippat)
redning (mjöl + vatten)

Smält smöret i en kastrull. Lägg i svampen och hackad gul lök. Häll på 2dl vatten. Koka upp. Tillsätt 1/2 dl kalvfond och 1 msk balsamvinäger. Häll grädden i såsen. KOka upp och smaksätt med salt och peppar. Tillsätt tryffeloljan och red av såsen.

Tog ingen bild på den, men alla vet väl hur en sås ser ut.



Foto:Jag
Kamera: Nikon D40


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0